Bloggen voor zichtbaarheid

Bloggen

Bloggen is een heel belangrijk onderdeel van jouw (online) bedrijf. Je kunt door je blogs je expertstatus laten zien en tegelijkertijd zorgt bloggen voor meer zichtbaarheid. Hoe zichtbaarder jij bent, hoe gemakkelijker je wordt gevonden!

 

Wat is bloggen?

Bloggen is het schrijven van artikelen voor op een website. Een blog is de afkorting van weblog. Momenteel zijn er heel veel ondernemers die een blog op hun site hebben staan.

Om regelmatig te kunnen bloggen, moet je wel weten waarover je dit kunt doen. Vaak is dat best lastig. Als je net begint, dan zul je genoeg onderwerpen kunnen verzinnen, maar op een gegeven moment zul je beter je best moeten doen om nieuwe onderwerpen te verzinnen. Hierover had ik al eerder een artikel geschreven.

Ik ben dol op bloggen en ben sinds afgelopen week een uitdaging met mezelf aangegaan: ik wil de komende tijd (bijna) elke dag een blog schrijven van 1000-1500 woorden. Later in dit artikel zal ik je uitleggen waarom.

 

Waarom bloggen?

Ik had in de inleiding al gezegd dat bloggen zorgt voor het vergroten van je expertstatus en zichtbaarheid. Hoe werkt dat dan? Als je blogt over onderwerpen die met je bedrijf te maken hebben, kun je mensen helpen. Ze zoeken bijvoorbeeld informatie over bloggen en komen dan op dit artikel uit. Wanneer ze door het lezen van dit artikel weer op weg worden geholpen, dan zullen ze eerder geneigd zijn mijn andere artikelen ook te lezen en op die manier kunnen lezers mij gaan zien als iemand die veel van het vak ondernemen af weet. Misschien verwijzen zij ook anderen weer door naar dit artikel. Mijn expertstatus groeit.

Ook met zichtbaarheid werkt het zo. Door regelmatig blogs te schrijven en te verspreiden, gebeuren er een aantal dingen:

  1. Mijn website wordt steeds gemakkelijker gevonden in Google.
  2. Meer mensen komen in aanraking met mij en mijn bedrijf.

 

Hoe komt het dat door te bloggen mijn website steeds gemakkelijker wordt gevonden?

Dit heeft te maken met de wensen van Google. Deze veelgebruikte zoekmachine houdt niet van statische websites. In de ogen van Google, is een website al snel niet meer up-to-date. Als jij echter regelmatig nieuwe content plaatst, ziet Google dat er beweging plaatsvindt. Dat maakt jouw website een stuk interessanter.

Google wil een goede reputatie behouden en om die reden scoren websites die relevant zijn voor de doelgroep hoger in de zoekmachine dan andere. Om goed gevonden te worden, moet je tijdens het bloggen rekening houden met een aantal zaken. Gelukkig heb je een plugin voor je wordpresswebsite, die je daarbij helpt: Yoast SEO 

 

De Yoast plugin houdt rekening met het feit dat je artikel uit zo'n 300 woorden moet bestaan. Inmiddels is het zo, dat artikelen het best tussen de 1000 en 1500 woorden bevatten. Er wordt momenteel zoveel geblogd, dat het handig is om ervoor te zorgen dat je dus wat langere artikelen schrijft.

Wanneer mensen langer op jouw website blijven, zal jouw website ook hoger in de zoekmachineresultaten eindigen. Google gaat er dan vanuit dat jouw website zeer relevant is en neemt dit dan ook weer mee in de resultaten. Om mensen langer op jouw website te houden is het dus weer handig om te linken naar andere blogs, die te maken hebben met het onderwerp van je blog.

Ik denk dat je wel begrijpt dat het erg zinvol is om artikelen te schrijven waar jouw doelgroep echt iets mee kan. Ook bij het bloggen is het dus weer belangrijk om te zorgen voor goede en relevante content. Vinden mensen jouw artikelen maar niks, dan heb je grote kans dat ze maar heel even op jouw website zitten. Dat is dan weer niet goed voor de zoekmachines!

Vervolgens is het ook een kwestie van geduld. Hoog scoren in Google heeft tijd nodig. Wacht echter niet af, maar blijf schrijven!

 

Hoe kom je aan goede content?

Ik ga ervan uit dat je goed bent in je vak en weet waar je je klanten mee wilt helpen. Al die onderwerpen zijn voer voor blogs. Je wilt dat je met elke blog op een bepaald woord gevonden gaat worden. Het is dan wel handig dat dit woorden zijn waarop jouw potentiële klanten zoeken.

Om daar achter te komen zou je een zoekwoordenonderzoek kunnen uitvoeren. Ga bijvoorbeeld eens naar Google en type een onderwerp in, waarvan jij denkt dat het interessant is voor jouw doelgroep. Vervolgens zie je dat Google ook al suggesties geeft. Die suggesties staan er niet voor niks. Dat zijn suggesties, waar al veel op gezocht wordt.

Als je het lastig vindt om steeds opnieuw goede content te verzinnen, dan is het een idee om sites van collega's te gaan volgen. Waar schrijven zij over? Welke sites scoren nu hoog in Google op zoekwoorden waar jij ook op gevonden wil gaan worden? Kijk eens op zo'n site en bekijk het artikel. Welke informatie wil jouw klant weten? Hier heb ik een artikel voor je met allerlei blogideeën.

Het spreekt voor zich dat je geen tekst overneemt. Ten eerste is het gewoon leuk om je eigen artikelen te schrijven, ten tweede is het plagiaat, wat je in de problemen kan brengen en ten derde ziet Google dit ook. Het origineel scoort in Google, de kopie een stuk minder!

 

Doe jij mee? Ik heb een online programma om ondernemers te leren hoe ze zichtbaarder moeten worden: 'Zichtbaar Worden En Blijven In 52 Weken'. Momenteel heb ik een hele gave actie lopen. Ik wil namelijk zoveel mogelijk ondernemers helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Als je niet eerder op de link hebt geklikt, kun je meedoen tegen een 'NO-BRAINER' aanbod. Een aanbod waar je niet over na hoeft te denken, aangezien het een superdeal is.

Jij kan voor een heel laag bedrag meedoen en ik word weer zichtbaarder, aangezien veel meer ondernemers in kunnen stappen!

 

 

Heb jij een vraag, comment of gewoon een leuke reactie? Laat het hier dan achter!

2 Comments

Leave A Response

* Denotes Required Field