Efficiënte Marketing en Sales

Efficiënte marketing en sales

Hoe doe je nu je Marketing en Sales zo efficiënt mogelijk?

Elke ondernemer weet dat Marketing en Sales nodig is voor een gezond bedrijf. Maar het kost vaak veel tijd…

Hoe zorg je er nu voor dat je dit zo efficiënt mogelijk doet?

 

Ik neem voor het gemak even bloggen als voorbeeld…

Elke ondernemer weet dat bloggen nodig is voor zijn of haar bedrijf. Helaas kost het vaak heel veel tijd. Het vervelende daaraan is dat je er eigenlijk niet aan ontkomt en dat kan erg vervelend zijn, omdat wij graag ons tijd nuttiger besteden.

Nu zijn er natuurlijk heel veel oplossingen te vinden om het bloggen sneller te laten gaan. De eerste oplossing die ik voor je heb is om HIER te zoeken op jouw zoekwoord.  Stel de taal even in op Nederlands en je krijgt allerlei vragen die te maken hebben met jouw zoekwoord. Op die manier is het wel heel gemakkelijk om een blog- (of social media-) idee te krijgen…

 

De tweede oplossing, en dat is helemaal leuk, is de manier waarop ik deze blog heb ‘geschreven’. 

 

Hieronder laat ik je in een video zien hoe je dat doet en het leuke daarvan is dat het je echt heel veel tijd gaat besparen:

 

 

 

Deze blog heb ik bijvoorbeeld in minder dan 15 minuten ‘geschreven’. Als ik het op de traditionele manier gedaan had was ik hier vast wel langer mee bezig geweest. Het is fijn om manieren te ontdekken die ervoor zorgen dat de dingen sneller gaan.

Voor je bedrijf heb je nu eenmaal nodig om zichtbaar te zijn en om zichtbaar te zijn heb je het nodig dat je blogt, podcasts maakt, je laat zien op social media, video’s maakt enzovoort.

 

Daarnaast heb je natuurlijk nog je bedrijf.  Je moet je dienst of product te verkopen. Je moet je dienst of product leveren. Ik moet je boekhouding doen. Er zijn nu eenmaal heel veel dingen die je als ondernemer moet doen.

 

Je bedrijf

Als we beginnen als ondernemer dan doen we dit vanuit de gedachte dat we kunnen doen wat we het liefste doen. We hebben ons Kamer van Koophandel registratie achter de rug en denken dat de klanten nu wel gaan komen. Helaas valt dat vaak tegen.

Wij weten wel dat we een bedrijf zijn gestart, onze vrienden weten dat,  maar onze toekomstige klanten hebben nog nooit van ons gehoord. Zij weten niet hoe wij zijn, ze weten niet wat voor een bedrijf we gestart zijn en ze weten niet wat wij verkopen. Sterker nog: ze weten niet eens DAT we iets verkopen.

In plaats van de dingen te doen die we dus heel erg leuk vinden om te doen, moeten we eerst die potentiële klanten gaan bereiken!  Daar gaat heel veel tijd in zitten. Vooral als we beginnen met het doen van de dingen die niet perse nodig zijn. Je weet wel: eerst een website in orde hebben, die visitekaartjes laten drukken, dat logo laten ontwerpen, die flyer tjes overal verspreiden, die…

 

Na 3 maanden heb je nog steeds geen klanten. Je hebt in jouw beleving alles gedaan wat nodig was en toch… Je hebt nog steeds geen klanten.

 

Bloed, zweet en tranen heeft het je gekost, tot diep in de nacht heb je dagen achter elkaar gewerkt. Allemaal met randzaken en niet dingen die jij leuk vindt om te doen. Je twijfelt of je wel ondernemer moet blijven of dat je toch weer in loondienst moet gaan. Er zijn immers nog steeds geen of veel te weinig klanten!

Weet je wat het is? Je bent inderdaad heel druk geweest. Je hebt inderdaad een heleboel gedaan.

Maar met de verkeerde dingen!

Door visitekaartjes krijg je niet direct klanten. Door een goede website krijg je niet direct nieuwe klanten. Door flyers neer te leggen krijg je niet direct nieuwe klanten. door je logo te laten ontwerpen krijg je niet direct nieuwe klanten. Je blijft dan namelijk in een staat van afhankelijkheid. Jij bent niet degene die het initiatief ligt en dan gebeurt er weinig. De juiste acties zorgen voor klanten!

 

Maar hoe dan?

 

Met behulp van de checklist marketing – en salesactiviteiten ben je concreet bezig met activiteiten die klanten opleveren. Deze kun je hier nu gratis en vrijblijvend aanvragen.

 

Heb jij een vraag, comment of gewoon een leuke reactie? Laat het hier dan achter!

1 Comment

  • Monique

    Reply Reply 26/09/2018

    Super tips weer Sjira, dank je wel, ik ga ze zeker gebruiken. De eerste heb ik gelijk al toegepast.

Leave A Response

* Denotes Required Field