Hoe je in één klap met een hele andere blik naar RTL, andere zenders en programma’s kunt gaan kijken!

RTL

Het is toch grappig hoe je in één klap met een hele andere blik naar RTL en andere zenders en programma’s kunt gaan kijken…

Stel je bent acteur of actrice in het theater en op een goede dag gaat de telefoon. Aan de andere kant van de lijn zit een medewerker van een productiebedrijf. Ze vertelt dat ze je website heeft gezien en dat ze jouw werk interessant vindt. Ze zou het leuk vinden als je een bepaalde rol zou spelen in een aflevering van een serie op een landelijke zender. Over die serie heb je nog nooit gehoord.

De productiekosten neemt het productiebedrijf voor eigen rekening (dat zijn vaak tienduizenden euro’s), maar er wordt wel een bijdrage gevraagd voor de technische realisatie. Van het bedrag zul je echter niet schrikken. Ze praat nog wat verder, stelt je wat vragen en dan blijkt dat die bijdrage een bijdrage van duizenden euro’s is. Maar… je mag wel, na uitzending, de beelden gebruiken om op je website en social media te zetten. Op die manier heb je een mooie promotiefilm voor jezelf, kom je betrouwbaarder over en word je misschien wel eerder opnieuw geboekt.

Zou jij dat doen?

Nee toch? Het klinkt te bespottelijk voor woorden. Je bent acteur/actrice en wordt toch betaald om te acteren? Je gaat toch geen geld geven om op televisie te mogen verschijnen? De reclameblokken zorgen toch voor de inkomsten?

In veel gevallen werkt dat inderdaad zo. Acteurs en actrices (zelfs figuranten en edelfiguranten) worden betaald om op televisie te komen. Ik ben zelf ook weleens edelfigurant geweest en alhoewel het geen vetpot was, werd ik gewoon netjes betaald om mee te doen.

 

Hoe zou dat dan zijn bij andere televisieprogramma’s?

Ik weet nog wel dat ik een keer mee was toen mijn broertje moest figureren. Ik was met mijn moeder aan het wachten op de gang, toen een productiemedewerker mij en mijn moeder meenam naar een televisieshow aan de andere kant van de gang. Het was een talkshow en ze hadden te weinig publiek. Wij werden toen in het publiek gezet. Ik kwam nog in beeld ook, maar heb niet hoeven betalen voor deze exposure. Is ook logisch toch?

Bij talkshows en andere programma’s ging ik er eigenlijk ook altijd vanuit dat het op die manier werkte. Gasten worden gevraagd en doen het gratis (het levert ze tenslotte exposure op). Beide partijen hebben hier wat aan. Het programma krijgt inhoud en kijkers door de gasten en de gasten krijgen gratis publiciteit.

Tenminste… dat heb ik altijd gedacht! Ik ging ervan uit dat televisieprogramma’s op commerciële omroepen werden gefinancierd door de inkomsten uit de reclameblokken.

 

De inkomsten blijken echter ook vanuit andere bronnen te komen!

Op vrijdagmorgen was ik gebeld door iemand van een productiebedrijf. Aangezien ik bezig was, heb ik dit op een later tijdstip gehoord op de voicemail. Hieronder staat de transcriptie van de boodschap.

Goedemiddag u spreekt met … van … Ik bel u in verband met een landelijk televisieprogramma op RTL …,  waarin we overwegen om u in mee te nemen middels een interview en een reportage. Wellicht dat u daar mij over terug kunt bellen. U kunt mij bereiken op…

Nu ben ik met mijn bedrijf aardig zichtbaar op bijvoorbeeld Facebook. Steeds meer ondernemers weten de weg naar mijn bedrijf te vinden. Alleen zo zichtbaar?

Ik voelde me best vereerd dat ik blijkbaar al wat dingen goed genoeg had gedaan om gevonden te worden door RTL …. Sterker nog: om misschien wel interessant genoeg te zijn voor een programma op RTL…

En ja… ook ik ben mens en ik begon me ook wel wat onzeker te voelen. Heb ik wel genoeg te vertellen? Wat gaan ze doen in de reportage? Is mijn bedrijf interessant genoeg voor RTL …? Spoken die meerderen van jullie vast ook wel zullen kennen. Ik plaatste dus een post in mijn Facebookgroep om te vragen naar goede vragen om te stellen.

Ik kreeg echter ook verhalen, die ik niet verwacht had te horen. Er waren er veel meer met deze ervaring en ik werd ervoor gewaarschuwd dat ik waarschijnlijk moest gaan betalen! Alleen het idee al vond ik gewoon te bespottelijk voor woorden dus ik was wel erg nieuwsgierig of dat het geval zou zijn.

 

Vandaag belde ik dus terug. Mijn contactpersoon was steeds niet bereikbaar en rond 13.15 uur belde ze mij terug.

Wij zijn de makers van het programma …, dat zenden wij 4 dagen per week uit en u bent door mijn redactie aangedragen als zijnde specialist. U helpt bedrijven met het krijgen van meer klanten als ik het goed heb begrepen. Ik heb daarbij ook een kijkje genomen op uw website en ik vond het heel interessant. Niet een hele blitse website, maar wat er opstaat vind ik wel van toegevoegde waarde en zeker interessant. Het heeft mijn aandacht getrokken als zelf onderneemster en daarnaast de reden dat ik ook u bel is dat we op zoek zijn naar vrouwelijke carrièretijgers. In het eerste seizoen waren het vooral mannelijke ondernemers die de kans grepen om op televisie te komen en in ondernemingen vaak ook bovenaan staan als beslissingsbevoegd en ik wilde daar eigenlijk wat meer balans in brengen door wat meer vrouwelijke onderneemsters aan het woord te laten. Zo zijn we bijvoorbeeld ook bij u terechtgekomen.

Maar hoe zijn jullie dan bij mij terechtgekomen?

Mijn redactieteam gaat dan op zoek naar netwerken, borrels of eigenlijk websites waar allerlei vrouwelijke ondernemers staan en dan hebben ze een screeningslijstje met een aantal jaar ervaring, een website, goed bereikbaar en zo hebben we dan een heel lijstje met een checklist waar je dan doorheen bent gekomen.

En wat houdt dat in dan, dat programma?

Het programma heet dus … Daarin zijn eigenlijk diverse ondernemingen aan het woord die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor ondernemers en de zakelijke kijkers van RTL …, zodat een ondernemer nog succesvoller kan ondernemen. Echt een informerende, inspirerende en nog belangrijker een activerende functie. Dat is het doel van ons programma en daarin wil ik eigenlijk met u kijken of we u mee kunnen nemen middels een interview en een reportage. Dat gaat dan vaak om een item van 2 of 3 minuten. Het is niet altijd even makkelijk om op tv te komen. Zo kijken we toch altijd welk bedrijf interessant en van toegevoegde waarde is, zodat we ook wat exposure aan kunnen bieden. U houdt er dan ook een mooie bedrijfsreportage aan over natuurlijk. De kosten voor het uitzenden van het item nemen wij voor onze rekening. Dat zijn vaak tienduizenden euro’s. Dat vragen wij niet van u, maar we rekenen wel een bijdrage voor de technische realisatie. Daar kom ik nog even op terug. Daar gaat u niet van schrikken. Allereerst ben ik natuurlijk heel erg benieuwd, ik heb een vragenlijst die ik graag met u zou doornemen, mits u het zelf leuk vindt om op televisie te komen natuurlijk.

Ja, het overvalt me een beetje, maar kom maar op met de vragen.

De vragenlijst

  1. Heeft u weleens eerder meegedaan aan een televisieprogramma?
  2. Hoe lang geleden bent u ‘Op naar meer klanten gestart?’
  3. Waar is dat vandaan gekomen van docent naar ‘Op naar meer klanten’.
  4. Werkt u voornamelijk vanuit huis?
  5. Wat is uw doelgroep?
  6. Is er een project waar u actueel mee bezig bent of recent hebt afgerond, wat misschien interessant is voor een programma?
  7. Ik las ook een stukje dat mij interessant leek, nieuwsbrieven naar lesbrieven. Doet u dat nog steeds?
  8. Ik zie ook een aantal reviews op uw website. Zijn dat ook dames die wel op televisie een review zouden willen geven? Dat geeft natuurlijk wel vertrouwen. Dan kunnen zij bijvoorbeeld ook wat exposure krijgen voor hun bedrijf.
  9. Melden ze zich gratis bij u aan of betalen ze?
  10. Wanneer begint het nieuwe 52-wekenprogramma?
  11. Mag ik vragen hoeveel mensen intussen bij u staan ingeschreven?
  12. Is er ook een limiet aan aantal klanten?

Interessant en zeker ook van meerwaarde voor ons televisieprogramma. Ik zou u even vertellen wat de kosten zijn en het vervolgtraject. De bedoeling is dat we in samenspraak met u een draaiboek maken met een presentator of presentatrice(…). In het draaiboek kunt u aangeven wat wel en niet gefilmd mag worden. Wat u doet, waar u voor staat. Hiervoor sturen we ook een vragenlijst. Dat hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. U vult de vragen in en wij zetten er een redactieteam op die uw verhaal mooi in beeld gaat brengen. Echter dienen we ons wel te houden aan de mediawet. Die houdt in dat we geen reclamefilmpjes maken en ons programma richt zich echt op inhoud en kennis, maar ik heb het gevoel dat u dat ook prettiger vindt, toch?

Voordat u deze vragenlijst ontvangt, neemt ons redactieteam ook contact met u op om de opnamedag in te plannen. De opname zelf duurt zo’n 2 a 3 uur en vinden plaats op locatie van uw keuze. U kunt bijvoorbeeld bij ons aanschuiven in een televisiestudio, maar wellicht heeft u ook een andere leuke locatie in gedachten, waarvan u denkt ‘nou, dat is wel representatief voor mijn werk’. De beelden monteren wij naar een 2 minuten item. Dat lijkt misschien kort, maar dat is wel ruim voldoende om een organisatie goed in beeld te brengen. Uw item wordt vervolgens ook ter goedkeuring aangeboden, dus heeft u de gelegenheid om eventueel nog wat aanpassingen door te geven. Hierna gaan we het uitzenden op RTL… en komt uw item dus 4x in beeld.

 

(…)

 

Zoals ik al vertelde nemen wij de kosten voor de zendtijd voor onze rekening. Alleen de kosten voor de technische realisatie van uw item, dus de kosten van de redactie, de cameraploeg, de montage en hermontage en het afkopen van de portretrechten komen we uit op €3450,- ex. btw. Op het einde van uw item wordt de kijker ook doorverwezen naar onze website voor meer informatie. Hier voeren wij dan ook een online campagne voor u met een logobanner en deze zal doorlinken naar uw website.

 

(…)

 

Na onze uitzending ontvangt u het item als digitaal bestand voor eigen gebruik en die kunt u dan natuurlijk ook weer inzetten op uw eigen site, social media of eventuele andere marketingdoeleinden. Tot slot ontvangt u natuurlijk ook ons logo van ons televisieprogramma. Dan adviseren wij ook om het logo links- of rechtsboven te plaatsen met daarbij de tekst: bekend van RTL… Dat zorgt toch ook voor wat meer vertrouwen bij bezoekers en springt u er ook tussenuit ten opzichte van conculega’s. Ik vind het heel erg leuk om u zo vroeg mogelijk in het seizoen in te zetten, omdat dan ook het nieuwe 52-wekenprogramma start.

Als u zegt ‘Dit vind ik leuk.’, dan zal ik het er straks ook met mijn team over hebben. Wat voor u wellicht fijn is, is om naar onze website te gaan. Daar kunt u ook ons vorige seizoen terugzien, zodat u gelijk een idee hebt van hoe het programma eruit ziet en wat u kunt verwachten. (…)

Wat vindt u hiervan?

Nou ik blijf het apart vinden. Die presentator/presentatrice is een semi-bekende Nederlander. Er werd ook duidelijk gemaakt dat ik daar ook voor zou betalen. Natuurlijk heb ik in het gesprek ook genoemd dat ik het bijzonder vond dat ik werd benaderd om mee te doen, maar dat ik tegelijkertijd ook moest betalen. Ook heb ik aangegeven dat ik met adverteren op Facebook voor veel minder geld, veel meer concrete resultaten behaalde.

Daar werd toen ook op gereageerd dat deze bedrijfsfilm een toevoeging was op mijn profielen en dat door toevoeging van het logo de betrouwbaarheid omhoog ging (hier kom ik later op terug). .

Kijkcijfers kon ze niet geven, omdat het programma in een vorig seizoen minder vaak werd uitgezonden op een andere zender. Wel wilde ze nog even aangeven dat ze niemand iets wilde verkopen, maar ze wilde kijken hoe ze er iets moois van konden maken, waarbij het van toegevoegde waarde was voor hun programma en voor mijn bedrijf.

Het komt niet neer op kopen van zendtijd. U betaalt niet om op tv te komen, maar om een bedrijfsfilm te maken. Jammer dat u niet de waarde hiervan ziet, maar goed voor u 100 anderen, wat niet wil zeggen dat ik u niet het beste gun.

100 anderen? Hoe groot is hun lijst wel niet van telefoonnummers die afgewerkt worden?! En… ik betaal om een bedrijfsfilm te maken?!

Waarom wordt er dan in eerste instantie gepraat over verschijnen op televisie?! Waarom wordt er dan niet gesproken over een bedrijfsfilm die ook nog op televisie komt? Dat is dan toch veel reëler? Dan kun je direct al vermoeden dat het je wat gaat kosten en dan kun je je kostbare ondernemerstijd besteden aan je bedrijf als je niet geïnteresseerd bent.

 

Klantenwerving

Ik vind het een hele slinkse manier van klantenwerving. Ja natuurlijk, ik heb ook weleens salesgesprekken gevoerd. En natuurlijk willen alle ondernemers klanten krijgen. Maar mijn salesgesprekken gaan toch echt anders:

  1. Potentiële klanten melden zich bij mij om een gesprek te voeren.
  2. In de voorbereidende vragenmail en aan het begin van het gesprek geef ik al aan dat ik een aanbod zal doen als ik merk dat het klikt en ik voel dat ik wat voor de ander kan betekenen. Ik ga niet eerst net alsof doen dat ik de andere persoon en zijn/haar bedrijf heel bijzonder vind en zeggen dat ik om die reden contact opneem.

 

Dit is niets anders dan koude acquisitie. Je wordt gevraagd voor een televisieprogramma, maar wordt wel geacht ervoor te betalen. Ik zal ook niet schrikken van de prijs (en dat klopt, aangezien ik al wat prijzen om me heen gehoord had). Had ik haar wel direct op vrijdag gesproken, dan zou ik wel degelijk geschrokken zijn van de prijs. En dan zit er dus een semi-bekende Nederlander die mij interviewt tegenover me. Iemand die ik niet ken en die ik zelf dus ook nooit uit zou hebben genodigd om dit te doen. Dan wordt er ook nog gedaan alsof dat veel verschil zou uitmaken…

Ik mocht wel kiezen of ik een man of vrouw wilde…

 

Ervaringen van andere ondernemers

 

Naar aanleiding van mijn eigen ervaringen ben ik eens rond gaan vragen bij anderen. Herkenden anderen dit ook?

En ja. Ik heb heel veel reactie gekregen. In België was dit zelfs standaard in zowel de geschreven media als op televisie. Maar ook in Nederland komt het dus vaker voor dan ik dacht. Meerdere ondernemers kregen jaarlijks zo’n telefoontje en mensen die eraan hebben meegewerkt, waren niet echt blij met de resultaten. Ook heb ik gegoogeld hierop en ik ben aardig wat fora tegengekomen met vragen hierover. Bijvoorbeeld op dit webwinkelforum. Ik kwam steeds vooral RTL tegen, maar ik ben heel benieuwd of het ook bij andere zenders speelt.

Ook kwam ik verschillende benaderingswijzen tegen. Degene die ik had gesproken, was verder heel netjes en beleefd en ging zich ook niet anders gedragen toen ik ‘nee’ had gezegd. Van anderen hoorde ik dat degenen die hen hadden benaderd zich na een nee ineens behoorlijk agressief gingen gedragen. Ook heb ik een reactie gekregen van iemand die pas in de mail, na het telefoongesprek erachter kwam dat het betaald was. Anderen reageerden heel laconiek ‘hahaha… daar ben ik heel vaak voor gevraagd. Ze bieden het je aan en dan kost het ineens een behoorlijk bedrag.’

 

 

Awards, prijzen, normeringen en onderscheidingen

 

Niet alleen programma’s vragen ondernemers om geld om mee te kunnen werken aan een programma, er zijn ook prijzen en onderscheidingen die dus blijkbaar gekocht moeten worden, wil je ze winnen.

Eén hiervan is de Succes Awards voor ondernemers, waar je moet betalen als je branchewinnaar wordt. Rambam maakte hier al eens een programma over. Hier kun je er een artikel over vinden en de betreffende uitzending ook! Ze maken een duidelijk nepbedrijf en willen meedoen met de Succes Awards die in een programma op RTL 7 werden uitgereikt. Ze startten een Wervings- en Selectiebureau, maar omdat dat al een branche is voor die bureaus wordt er snel een nieuwe branche bedacht, waar ze wel in mee konden doen. Natuurlijk winnen ze, want dan mogen ze gaan betalen.

Na een snelle berekening (met ruim 600 branchewinnaars), komen ze erachter dat de organisatoren hiermee een slordige 6 miljoen euro omzetten.

Dit is dus één van de Awards die niks voorstelt. Ik ben dan direct benieuwd hoeveel meer er zijn waarbij een prijs eigenlijk gewoon een gekochte prijs is! Vooral ook, omdat ik van een aantal mensen hoorde dat zij ook voor een soortgelijk iets waren uitgenodigd.

Blijkbaar spelen dit soort dingen nog steeds en zijn er veel meer wedstrijden die op een soortgelijke manier werken. Ik kreeg een berichtje van iemand die aangaf dat ze werd gebeld dat ze de beste dansschool had van een provincie, maar €1500,- moest neer leggen om het op te mogen nemen tegen winnaars uit andere provincies in een programma. Ze konden ook niet aangeven op basis waarvan haar dansschool de winnende school was in de provincie.

 

De gang van zaken steekt me om een aantal redenen.

  1. Allereerst is het als consument heel lastig om te bepalen wie nou serieus iets betekent en wie zendtijd/prijzen hebben gekocht en aan de andere kant vind ik het heel vreemd dat dit ZOMAAR MAG!
  2. Als ondernemer vind ik het heel raar dat ze bij mij zijn terechtgekomen. Toen ik expliciet vroeg hoe ze aan mijn bedrijf kwam, kwam er een heel vaag verhaal over netwerken, borrels en websites. Sorry, maar daar kan ik niks mee. Daar sta ik allemaal niet… Ik ben vooral actief op Social Media en dan met name op Facebook. Ik vermoed dan eerder dat adressen zijn opgekocht. Maar waar?

          Zal de AVG die in mei van kracht gaat ook hier korte metten mee maken?

 

Wat is het logo van het programma en de zender nu daadwerkelijk waard?

Ik vraag me af hoeveel mensen nu daad werkelijk hun investering in het meedoen aan zo’n programma eruit hebben gekregen. Ik zou het leuk vinden als je dit in een reactie zou willen achterlaten!

Het logo van de zender en het programma mag ik op mijn site tonen bij het bedrijfsfilmpje voor betrouwbaarder ogen. Euhhh… Intussen ben ik er dus achter gekomen dat je deze filmpjes met logo’s gewoon ordinair koopt! Hoe betrouwbaar zijn deze dan nog? Bij elke site waar ik dit soort logo’s te zien krijg, denk ik niet meer ‘o, dat moet wel een betrouwbaar bedrijf zijn.’

Mijn gedachten zullen vanaf nu zijn ‘hoeveel zou hiervoor betaald zijn?’ Dus zelfs bedrijven die serieus gevraagd zijn (zonder dat daar een verkoopbedoeling achter zat), zal ik nu een stuk sceptischer bekijken met een logo van een zender en programma op hun website!

Bestaat jouw klantenbestand, net als de mijne uit ondernemers, dan denk ik dat al een heel groot deel op de hoogte is van deze praktijken, omdat ze zelf benaderd zijn. Misschien is dit bij consumenten minder…

 

De opbrengsten van meedoen aan zo’n programma op RTL… 

Daarnaast zijn er dus veel klachten over de geringe opbrengsten die deelname aan zo’n programma heeft. De meest gehoorde klacht die ik kreeg waren de uitzendtijden. Deze zijn vaak overdag, wanneer weinig mensen kijken. In ieder geval het grootste deel van de verschillende doelgroepen zal dan voornamelijk aan het werk zijn.

Als tegenargument heb ik ook gehoord dat er mensen waren die het wel normaal vonden. Voor niks gaat de zon op en bijvoorbeeld een wasmiddelenfabrikant is ook geld kwijt als hij commercials maakt. Dat klopt, maar…

  • Zij worden niet benaderd om reclametijd te kopen. Als dat wel het geval is, zal het niet eerst lijken of ze speciaal geselecteerd waren, maar zullen de marketeers direct vertellen waar het over gaat (tenminste…dat neem ik aan)
  • Als je reclametijd inkoopt, kun je ervoor zorgen dat je meerdere keren per dag op meerdere tijdstippen wordt uitgezonden. Je kunt dit een aantal maanden laten lopen, waardoor jouw merk gaat blijven hangen bij je publiek. Met zo’n programma op RTL krijg je een aantal dagen in een bepaalde week aandacht. Ik denk echter niet dat iemand meerdere keren in die week jouw item zal bekijken, waardoor je blijft hangen. En dat is ECHT WAT ER VOOR NODIG IS OM KLANTEN TE KRIJGEN!

Een ander argument dat ik hoorde was dat je ook voor Facebook of Google-ads zou moeten betalen. Ook dat klopt. Alleen zijn de bedragen daar een stuk kleiner en kun je veel specifieker bepalen wie jouw advertenties te zien krijgen. Daarnaast kun je mensen via een advertentie op bijvoorbeeld Facebook direct naar jouw e-maillijst leiden, waardoor je ze kunt blijven bereiken. Ook kun je ervoor zorgen dat mensen regelmatig jouw advertentie te zien krijgen, zodat je gaat blijven hangen in het bewustzijn van jouw klant.

Daarnaast kun je in ieder geval via Facebook ervoor zorgen dat mensen ook zonder adverteren met jouw bedrijf in aanraking komen. Dat ze je gaan volgen en dat je een band met ze kunt gaan opbouwen. Wil jij weten hoe?

 

Ik organiseer van 22 t/m 26 mei de 4e editie van de GRATIS challenge ‘Maak 31 Facebookposts in 5 Dagen’.  Hier kun je er meer over lezen en je alvast aanmelden!

En/Of meld je GRATIS aan voor de minicursus ‘Maak 31 Facebookposts in 5 Dagen’. In 5 dagen leer je de basis om ook organisch(dus zonder advertentiekosten) een groot bereik te krijgen op Facebook. Hier kun je er meer over lezen en je ervoor aanmelden.

 

 

Ik heb in dit artikel vooral RTL genoemd. Dit komt omdat ik alleen maar mensen heb gesproken die met programma’s op verschillende RTL-zenders ervaringen hadden. De andere zenders zijn niet genoemd. Heb jij wel nog een aanvulling? Laat dan vooral een reactie achter!

 

Heb jij een vraag, comment of gewoon een leuke reactie? Laat het hier dan achter!

2 Comments

  • Lola

    Reply Reply 16/03/2018

    Hmm, ik begon enthousiast met het lezen van je blogs, maar dit artikel voel ik niet echt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het redelijk naief vind als dit nieuw voor je is.. Ik snap dat mensen die niet regelmatig met media te maken hebben niet alles over branded content weten, maar het lijken me behoorlijk 101 sales & marketingstrategieën voor iemand die zelf ondernemerscursussen geeft?

    • Sjira

      Reply Reply 18/03/2018

      Hoi Lola,
      Dat kun je zo voelen. Echter…ik heb wel ervaring met media, maar dan alleen op het moment dat ik betaald word (als edelfigurant). Misschien is het wel naief, maar als mensen mij benaderen, omdat ze vinden dat ik iets interessants doe en omdat ze meer vrouwen in de media willen, dan denk ik niet direct ‘O, dat is iets waar ik voor moet betalen’. Ik houd me dan wel bezig met marketing, maar niet met koude acquisitie. Daar zal dan wel aan liggen dat deze praktijken me niet bekend voorkomen. Trouwens, zelfs bij koude acquisitie (bijvoorbeeld bij gebeld worden door telemarketeers voor bijvoorbeeld abonnementen), is het in de eerste paar zinnen al duidelijk dat ze iets willen verkopen. Daarnaast vragen zij mij nooit om ze terug te bellen als ze me niet kunnen bereiken…

Leave A Response

* Denotes Required Field