Hoe je ondernemen leuk maakt voor jezelf en je klanten

Hoe je ondernemen leuk maakt

Is ondernemen leuk? Intussen ben ik vanaf 2009 ondernemer en ik vind het erg leuk. Ondernemen is leuk, zolang jij daarvoor zorgt. Hoe je dat doet, wil ik met je delen in dit artikel.

 

Hoe maak je ondernemen leuk?

Er zijn meerdere factoren die ervoor kunnen zorgen dat ondernemen leuk wordt. Hier ga ik in dit artikel dieper op in. Voor nu wil ik je eerst vragen om je ogen heel even dicht te doen en te bedenken waarom jij bent gaan ondernemen. Wat is jouw doel? Wat is jouw missie? Waarom doe jij wat je doet? Wat vind je leuk aan het ondernemen en wat niet? Ben je gelukkig met de keus die je gemaakt hebt? Wat zou er anders kunnen en/of moeten? Wat zou je nooit veranderen?

 

Werk alleen onder jouw voorwaarden

Schrijf eens op wat je wilt doen in je bedrijf. Waar wil je klanten mee helpen en waar ben je goed in? Wat vind je echt leuk om te doen en wat wil je direct of zo snel mogelijk uitbesteden?

Jij wordt gelukkig van je bedrijf op het moment dat je kunt doen waar jij goed in bent en wat jij leuk vindt. De andere dingen kunnen ervoor zorgen dat je het plezier en de flow gaat missen en dat is funest voor je bedrijf. Als jij goed in je vel zit en kunt stralen, zullen jouw klanten dit oppikken en veel betere resultaten gaan behalen. Zij zullen je sneller aanbevelen bij anderen en je zult dus meer klanten kunnen ontvangen.

 

Dingen die gedaan moeten worden leuk maken

Natuurlijk zullen er ook dingen zijn die je moet doen, terwijl je die dingen minder leuk vindt. Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel ondernemers die marketing en sales verschrikkelijk vinden. Maar ja, zonder dit heb je geen klanten en kun je hetgeen je WEL graag doet nog steeds niet doen. Heb je er echt een hekel aan, dan kun je drie dingen doen:

  1. Toch doen en het niet leuk vinden
  2. Uitbesteden
  3. Het leuk maken

Ik kies voor optie 3. Je kunt marketing en sales namelijk echt leuk maken. Doe die dingen waar je je wel goed bij voelt. Heb jij een hekel aan bellen? Doe het dan (voorlopig) niet. Vind je schrijven leuk (net als ik)? Doe dan je marketing vooral door het regelmatig plaatsen van nieuwe content op je website (blogs) en social media. Schrijf over die dingen die te maken hebben met je bedrijf en zet je aanbod hier ook in. Wil je wel filmpjes plaatsen op Facebook, omdat je bereik dan groter is, maar durf je zelf niet erop te staan? Maak dan filmpjes van foto’s. Op die manier vergroot je wel je bereik, maar je hoeft niet direct zelf op beeld!

Als je kiest voor optie 1, zul je zelf niet gelukkiger worden, wat je uitstraalt naar je (potentiële) klanten en als je gaat voor optie 2, dan geef je alles uit handen. De vraag is of een ander wel bij jouw kern kan komen. Of hij/zij wel goed kan weergeven wat jij wil.

 

Werk alleen met jouw ideale klant

Om dat te doen, is het wel handig om te weten wie die ideale klant precies is. Van welke klanten word jij blij en krijg jij energie? Een tijd terug had ik al eens een artikel geschreven over je ideale klant. Hoe specifieker jij weet wie jouw ideale klant is, hoe beter jij deze klant kunt aanspreken en hoe meer je deze klant ook zult aantrekken. Hier kun je de losse les ‘De identiteit van jouw ideale klant’ aanschaffen tegen een heel aantrekkelijk tarief. Het is immers zo, dat hoe beter jij je klant kent, hoe beter jouw business loopt! Dit kan alleen deze week! Mijn klanten hebben deze module al in hun bezit en ook als je mee hebt gedaan aan de challenge of minicursus ‘Kickstart Je Bedrijf’, heb je deze module al! Koop de les niet direct los, want er staat onder dit artikel nog een manier waarop je de les kunt krijgen!

Als jij alleen werkt met jouw ideale klant, dan zullen zowel jouw klant als jij erg blij zijn met elkaar. Jouw diensten/producten zijn dan goed afgestemd op deze persoon, waardoor je weinig tot geen klachten zult krijgen. Jouw klant zal goede resultaten behalen met jouw dienst/product en zal je dus ook graag aanbevelen bij anderen. Krijg jij veel klachten over jouw dienst/product, maar weet je dat je kwaliteit levert? Kijk dan eens of de klanten die je hebt wel jouw ideale klanten zijn!

Durf nee te zeggen tegen mensen die niet jouw ideale klant zijn! Zeker op het moment dat jij net bent begonnen, wil je alle klanten die komen, bedienen. Dat is echter niet handig. Er zullen dan vaak klanten tussen zitten die niet jouw ideale klant zijn. De vraag is of je er tevreden klanten aan over kunt houden. Vooral bij coaching is het belangrijk dat jouw klanten bij jou en jouw bedrijf passen!

 

Wanneer je niet te streng bent voor jezelf blijft ondernemen leuk

Veel ondernemers leggen de lat voor zichzelf heel hoog. Ze leggen zichzelf heel veel dingen op, waar ze eigenlijk helemaal geen zin in hebben. Heb jij aan het begin van dit artikel inderdaad even je ogen dicht gedaan om te bedenken waarom jij ooit bent gaan ondernemen? Hoe vaak doe je dingen die daar afbreuk aan doen?

Vaak is het ook zo dat ondernemers zichzelf zoveel opleggen, dat daar niet tegenop te werken is. Als het dan niet lukt, krijgen ze een gevoel van falen en geven op. Zonde!

 

Hoe je meer bereikt als je minder streng bent voor jezelf

Ik had verleden week met mezelf afgesproken om elke dag te gaan bloggen. Dit had 2 redenen: 1. Ik vind het leuk en 2. Ik wil kijken wat dat met de resultaten in de zoekmachines gaat doen. Ik had me echter niet gerealiseerd dat ik 2 hele drukke en volle weken zou krijgen op school. Het is dan ook direct de eerste week niet gelukt. Toch heb ik er in de eerste week 5 geschreven!

Ik kan dan helemaal gaan stoppen of ik pak het weer op op het moment dat ik wel tijd heb. Dat is nu. Vandaag schrijf ik dus wel weer een artikel en deze week en volgende week zullen er meerdere volgen als ik weer een gaatje heb. Elke dag gaat nu even niet lukken. Ik heb mezelf hiervoor vergeven en houd vooral mijn doelen in de gaten. Die kan ik ook bereiken op een iets andere manier. Ik waak ervoor dat een middel een doel wordt!

Was ik strenger voor mezelf, dan had ik me waarschijnlijk in de put gepraat en was er voorlopig helemaal geen artikel meer verschenen!

Houd rekening met je privézaken als je wilt dat ondernemen leuk is

Veel ondernemers werken erg hard en erg veel. Had jij bij het opstarten van je bedrijf gedacht dat je meer vrije tijd zou hebben als ondernemer?

Het voordeel van ondernemen is dat je hier zelf verantwoordelijk voor bent. Heb je het gevoel dat je te weinig vrije tijd over hebt? Kijk dan eens wat je hieraan kunt doen. Misschien is het werken met online programma’s een oplossing. Misschien is het verstandig om iemand aan te nemen, zodat je meer vrij kunt nemen. Zoek een oplossing, die fijn voelt voor jou!

Wil jij meedoen aan het jaarprogramma ‘Relaxt(e) Klanten Krijgen’ dat in oktober start? Een jaarprogramma waarin, naast alle elementen die bij het ondernemen horen, mindset een hele grote rol speelt? Klik dan even op de link van het jaarprogramma voor meer informatie!

 

 

 

 

Heb jij een vraag, comment of gewoon een leuke reactie? Laat het hier dan achter!

Leave A Response

* Denotes Required Field