Virale posts op Facebook

Virale posts op Facebook

Virale posts op Facebook. Als je Facebook ziet als een spel, wordt het allemaal veel gemakkelijker. Je kunt je helemaal uitleven en er mooie dingen voor terugverwachten. Neem jezelf tijdens dat spel niet te serieus, want dat kan zorgen voor heel veel barrières, waardoor je pagina niet echt zal groeien en je er niet echt veel uit zult halen.

 

Mijn spel

Voor mij is het een spel om ervoor te zorgen dat ik posts maak, die viraal gaan. Ik ben daar dan ook veel mee bezig. En met viraal gaan, bedoel ik niet posts die direct gezien worden door een miljoenenpubliek (al zou dat mooi meegenomen zijn), maar daarmee bedoel ik posts die 10x meer gezien worden dan normaal is voor mijn posts en pagina.

Die virale posts zorgen er namelijk voor dat weer meer mensen mij op gaan merken, waardoor ik op Facebook zichtbaarder word voor mijn potentiële klanten.

Het is een leuk spel als je ziet dat je een post hebt gemaakt die zorgt voor een groot bereik. Sterker nog, dat kan je helemaal in vervoering brengen, aangezien het ook altijd weer zorgt voor nieuwe business. En dat is uiteindelijk toch hetgeen waarvoor je het doet: je bedrijf!

 

Waar moet je rekening mee houden voordat je gaat proberen om virale posts te maken?

Virale posts ontstaan niet zomaar. Je moet je echt gaan verplaatsen in jouw fans. In de lezers van jouw posts. Wat is voor hun interessant genoeg om iets mee te doen. Is het interessant genoeg om te liken, een reactie te geven en/of te delen? Dan zou het een virale post kunnen worden…

Mensen denken vaak te moeilijk op Facebook. Ze willen hele hoogwaardige content meegeven aan hun fans. Het probleem is dat Facebook daar niet echt geschikt voor is. Facebook is een vluchtig medium. Mensen scrollen er vluchtig doorheen en scannen in eerste instantie de berichten die in hun nieuwsfeed voorbij komen.

Jij moet dus wel opvallen!

De meeste mensen hebben niet zo’n zin om op Facebook heel erg na te moeten denken. Ze willen vermaakt worden, iets nieuws leren (maar niet te ingewikkeld) en contacten leggen en onderhouden. Als je daarop aansluit met je pagina, zit je al op de goede weg!

 

Wanneer heb je te maken met virale posts?

Een post gaat viraal als steeds meer mensen die post zien. Je moet ervoor zorgen dat je een post maakt die interessant is voor jouw harde kern fans. Een post gaat namelijk viraal op het moment dat zij jouw post leuk genoeg vinden om erop te reageren. Daarna zien namelijk ook weer percentages van hun vrienden en familie dit. Zij zullen eerder geneigd zijn een reactie te plaatsen als ze zien dat een vriend van hun er ook op heeft gereageerd…

Dat kan zorgen voor een sneeuwbaleffect, waarbij steeds meer en meer mensen de post te zien krijgen en het bereik dus ook groter en groter wordt. Vaak vergeten mensen echter je pagina een like te geven en dan is het een idee om te gaan harken. Wat dat is en hoe je dat doet, kun je op deze video zien. Hebben ze je bericht geen like gegeven, maar wel gereageerd, dan kun je op deze manier proberen om alsnog die extra paginalikes te ontvangen.

 

Hoe creëer je virale posts?

Een goede eerste start is om eens aan de slag te gaan met conversatiestarters. Deze zorgen ervoor dat mensen gaan reageren op jouw posts. Op het moment dat ze dat vaker doen, zullen ze ook steeds meer posts van je zien, waardoor de kansen op virale posts toenemen. In deze blog heb ik 101 conversatiestarters geplaatst, die je kunt gebruiken voor je pagina. Je mag ze zo overnemen, maar je mag er ook voor kiezen om het één en ander nog aan te passen.

Ga in de tussentijd ook eens kijken bij jouw ‘concurrenten’. Wat voor een posts doen het bij hun goed? Wat staat erin? Hoe is zo’n post opgebouwd?  Dit is EXTREEM BELANGRIJK EN LEERZAAM om te gaan doen. Wat bij mij viraal gaat, hoeft bij jou niet viraal te gaan, maar door te kijken, leer je wel een heleboel.

En natuurlijk is het niet de bedoeling dat je die posts zomaar overneemt. Dat je hun posts gebruikt. Het is bedoeld als inspiratie. Kijk of je ontdekt wat de structuur is van posts die viraal gaan. Hoe zijn deze posts opgebouwd? Maak er vervolgens een geheel andere post van. Met een andere afbeelding en een andere tekst!

Vervolgens ga je spelen. Ja je hoort het goed. Spelen. Spelen met je Facebookpagina en de content die je plaatst. Want nogmaals… wat voor een ander werkt, hoeft niet voor jou te werken! Plaats drie keer per dag verschillende soorten posts, met verschillende soorten content. Kijk wat werkt voor jouw publiek en doe daar meer van.

 

Virale posts bij een nieuwe pagina

Je ziet heel vaak dat beginnende pagina’s worstelen met bereik. De eerste 1000 fans voor een pagina kunnen heel langzaam gaan. Gelukkig kun je dit beïnvloeden als je weet wat je doet. Zelf ben ik afgelopen dinsdag een nieuwe pagina gestart. Gisteren heb ik een post erop geplaatst die in potentie viraal kan gaan. Toen er maar niets gebeurde, heb ik deze post voor €5,00 geboost (iets wat ik normaal niet zomaar adviseer, omdat je wel moet weten wat je doet).

Hier kun je zien wat er in een paar uur tijd is gebeurd, terwijl er maar zo’n 2 euro van mijn budget was gebruikt!

 

Inmiddels zijn we weer een paar uur verder en zijn dit de resultaten voor nu:

Oftewel: inmiddels voor €2,66 euro geadverteerd en 7300 (waarvan 603 betaald) mensen die een bericht hebben gezien van een pagina met intussen 20 likes. 7100 mensen hebben geklikt op de post en 473 mensen hebben gereageerd en deelacties uitgevoerd. Door die hele kleine boost, heeft dit bericht een heleboel gedaan voor mijn nieuwe pagina en dat gaat voorlopig nog wel even door. Waarom? Omdat mensen blijven reageren en zodra zij dit doen, er ook weer kennissen en vrienden van hun zullen reageren…

Maar nogmaals… doe dit niet zomaar. Weet wat je doet voor je gaat adverteren, anders kan Facebook weleens een heel duur grapje worden en dan is het spel een stuk minder leuk!

 

Wil jij elke week opnieuw inspiratie krijgen voor je Facebookpagina en daarnaast nog wat nieuwe dingen over Facebook leren. Dan is het online programma ‘Facebook Groeibooster in 52 Weken‘ misschien wat voor jou. Tot en met zondag 22 juli kun je tegen een NO-BRAINER aanbod instappen (elke dag wordt de instap echter wel 10 euro meer). Hier lees je meer over het programma en kun je je aanmelden. Inmiddels hebben zich al 57 mensen aangemeld!

 

Heb jij een vraag, comment of gewoon een leuke reactie? Laat het hier dan achter!

Leave A Response

* Denotes Required Field