Waarom Marketing en Sales niets met Snelle Jelles en Gladde Verkooppraatjes te maken hoeft te hebben

Marketing en Sales en Snelle Jelles en Gladde Verkooppraatjes

Het is de gruwel voor veel ondernemers: marketing en sales! Beelden van snelle en gladde verkooppraatjes poppen op in ons hoofd als we eraan denken. Hoe komt dit toch en hoe kunnen we een hele andere richting op met de marketing en sales?

 

Marketing en sales zijn vieze woorden

Marketing en sales zijn voor veel ondernemers vieze woorden die ze het liefst uit hun woordenboek schrappen. Dit is niet echt handig. Via de marketing zorg je ervoor dat jouw producten/diensten onder de aandacht worden gebracht bij jouw (potentiële) klanten en via sales kun je deze dan weer verkopen.

Veel mensen (en niet alleen ondernemers) denken bij marketing en sales aan de geslepen en gladde autoverkopers, keukenboeren en deur-aan-deur verkopers. Ze hebben herinneringen aan de irritante telefoontjes rond etenstijd om één of ander abonnement aan je te slijten. Ze denken aan de voeten die op zondagmorgen tussen de deur werden geschoven om je over te halen om ook aanhanger van hun geloof te worden.

Allemaal vrij agressieve manieren van marketing en sales, waar we zelf liever niet mee geassocieerd worden.

Wil jij meedoen aan het jaarprogramma ‘Op Naar Meer Klanten’ dat in oktober start? Een jaarprogramma waarin, naast alle elementen die bij het ondernemen horen, mindset een hele grote rol speelt? Klik dan even op de link van het jaarprogramma voor meer informatie!

 

 

Wat is marketing?

Je hoeft natuurlijk helemaal niet op die manier met marketing bezig te zijn! Het kan op een manier die veel aantrekkelijker is. Marketing is kort samengevat niets meer dan het identificeren en benaderen van specifieke doelgroepen voor specifieke diensten/producten. Door marktonderzoek kun je erachter komen wie jouw doelgroep precies is (je ideale klant) en waar deze naar verlangt. Wat zijn zijn/haar problemen, waar hij/zij vanaf wil. Vervolgens kun je kijken hoe jouw product/dienst hierbij aansluit.

Dat onderzoek is de basis van jouw marketing. Je komt er namelijk niet alleen achter wat de grootste verlangens en dromen zijn van jouw klant, maar ook waar hij/zij zich bevindt. Als je daar achter bent gekomen kun je aan de slag met de volgende stap, namelijk het benaderen van die klant. Dat hoeft dus helemaal niet met je voet tussen de deur en/of ongewenste telefoontjes!

Dat opdringerige wordt ook wel push-marketing genoemd. Daar hoef je niet of maar beperkt mee te werken. Veel leuker en zinvoller is het om aan pull-marketing te doen. Je trekt als het ware jouw ideale klanten vanzelf jouw kant op door zichtbaar te zijn en door waarde te leveren. En wil je echt zichtbaar worden met behulp van een online programma van een jaar, kijk dan eens naar het online programma ‘Zichtbaar Worden En Blijven In 52 Weken’. De hele maand juli is jouw investering hiervoor slechts €29,95 i.p.v. €247,- Al meerdere klanten zaten binnen 20 weken vol met nieuwe klanten!

Wanneer jij een klantmagneet op jouw website hebt staan, waardoor mensen zich aanmelden voor jouw lijst, is dat geheel vrijwillig en weten mensen ook dat je ze zult mailen. Mensen kunnen zich altijd weer afmelden, maar zodra ze zich aangemeld hebben en jouw klantmagneet relevant samenhangt met de diensten/producten die jij levert, zullen mensen het juist fijn vinden om meer van jou te lezen.

De 4 p’s binnen marketing (marketingmix)

  1. Product: Wat wordt er verkocht? Hoe sluit dit aan bij de wensen van jouw doelgroep?
  2. Prijs: Welke prijs heeft jouw dienst/product? Ga je kortingen toepassen en hoe?
  3. Promotie: Hoe ga jij jouw dienst/product onder de aandacht brengen? Welke acties ga je ondernemen?
  4. Plaats: Waar ga je het aanbieden? Via welke distributiekanalen en aan wie?

 

Wat is sales

Via sales is het de bedoeling dat je uiteindelijk jouw diensten/producten verkoopt. Hiervoor hoef je dus geen agressieve tactieken te gebruiken. Als mensen geïnteresseerd zijn in jouw blogs, nieuwsbrieven, posts op social media enzovoort, kun je al verkopen door call to actions toe te voegen aan deze content.

Je kunt ze op de hoogte stellen van een actie of laten weten dat je een bepaalde dienst of bepaald product hebt ontwikkeld. Vervolgens leid je ze naar jouw salespagina, waar ze meer informatie kunnen vinden en waar ze zich eventueel kunnen aanmelden. Bij duurdere diensten/producten is het verstandig om ze een belafspraak te laten inplannen, zodat je samen kunt kijken of die dienst/product voorziet in de behoefte.

Op deze manier hoef jij je dus niet te voelen als een opdringerige en gladde verkoper, maar kom je alleen in gesprek met die mensen die de waarde zien van jouw dienst/product.  Je moet natuurlijk wel jouw diensten/producten aanbieden, maar dat kan dus op een hele gemoedelijke manier. Jij hebt dit probleem en ik heb dit om het op te lossen. Vervolgens is het aan de ander om te zien of ze daar iets mee willen en of het inderdaad aansluit op zijn/haar behoefte.

Bedenk je dus wel dat jij pas een bedrijf hebt als je klanten hebt. Klanten komen pas als jij iets aanbiedt dat ze kunnen kopen. Ze moeten er dus op geattendeerd worden!

 En wil jij nu ook aan de slag met marketing en sales op de manier die bij jou past?

Meld je dan aan voor de workshop ‘Krijg Klanten door te Ondernemen op Jouw Voorwaarden’ op 25 juli a.s. Er zijn 3 plekken beschikbaar tegen een heel aantrekkelijk tarief. Voer hiervoor de kortingscode ‘eigenwijs’ in bij het afrekenen. De korting van 65 euro wordt dan meegenomen (tenzij de 3 plekken al vol zijn). Voor de hele dag (inclusief lunch) is je investering dan maar €49,95!

 

Heb jij een vraag, comment of gewoon een leuke reactie? Laat het hier dan achter!

13 Comments

  • Hoi Sjira,

    Inderdaad, je hoeft geen glad typetje te zijn om aan marketing en sales te doen. Als je mensen wilt helpen en jij hebt de oplossing, dan wil je gewoon heel graag dat zij jouw oplossing vinden. Niks glads aan dus!

    Hartelijke groet,

    Christine Terwiel
    Webcoach voor ondernemers die een site willen waarmee ze wél klanten trekken

    • Sjira

      Reply Reply 12/07/2017

      Dank je wel voor je reactie. Dat klopt als een bus. En toch zien veel ondernemers dit (nog) niet!

  • Annette

    Reply Reply 12/07/2017

    Snelle Jelle – haha, ja dat wil ik niet zijn. Ik leer steeds meer gewoon mezelf zijn – dat is de beste marketing. En dan word het ook super tof.

    • Sjira

      Reply Reply 13/07/2017

      Precies!

  • miriam

    Reply Reply 12/07/2017

    Mooi dat je ook al wat praktische tips geeft.

    • Sjira

      Reply Reply 13/07/2017

      Dank je wel! Welke tip kun je het meest mee?

  • Mariska

    Reply Reply 13/07/2017

    Als je verkoopt vanuit de intentie dat dat wat je de mensen wilt GEVEN, de ander ook daadwerkelijk gaat helpen, dan hoef je nooit meer klanten BINNEN te HALEN (ook vieze woorden) 😉

    • Sjira

      Reply Reply 13/07/2017

      Helemaal mee eens!

  • Saskia

    Reply Reply 13/07/2017

    Bedankt voor je leuke blog. Moet zelf nog hard werken aan mijn marketing en sales, maar weet je nu te vinden.

    • Sjira

      Reply Reply 13/07/2017

      Dank je wel voor je compliment Saskia! Heel veel succes met je bedrijf!

Leave A Response

* Denotes Required Field