Zichtbaarheid op Facebook

Zichtbaarheid op Facebook
Veel ondernemers zijn op Facebook te vinden. De één met meer succes dan de ander. Vaak vergeten mensen dat Facebook gaat om verbinding maken, om echt contact te hebben met anderen. Al is het online en niet face-to-face.
Wil je deze blog liever beluisteren?
Je persoonlijke tijdlijn op Facebook

Als we via Facebook contact hebben met vrienden en familie (en voor mij is Facebook echt een mooi platform, want ik heb familie in de VS en in Israël), dan houden we ze op de hoogte van de dagelijkse dingen.

We hebben contact over de kinderen, over het dagelijkse leven en over de familie. We bekijken elkaars foto’s en filmpjes en leven met elkaar mee met de gebeurtenissen die plaatsvinden in het leven van anderen en geven support (vaak dus op afstand).

 

Bedrijven op Facebook

Als je kijkt wat veel bedrijven doen, dan is het totaal het omgekeerde: we zijn vaak alleen aan het zenden, gaan niet in op reacties van anderen, willen alleen ons eigen verhaal vertellen en willen vooral onze producten en diensten onder de aandacht brengen.

Begrijp je hoe groot het contrast is tussen Facebook als persoon en Facebook als bedrijf? Het probleem is dat bijna iedereen vooral op Facebook zit vanwege vrienden en familie. Bedrijven worden dan vaak als een stoorzender beschouwd, aangezien ze inbreuk maken op een interessante, leuke en gezellige tijdlijn.

De berichten van bedrijven zijn vaak niet interessant, leuk of gezellig! Ze zijn vooral ‘in your face’ en pushy!

En toch ontkom je er vaak niet aan, aangezien je niet alleen posts tegenkomt van bedrijven die je volgt, maar soms ook van vrienden die weer eens een reactie geven op een winactie, waarbij ze bijvoorbeeld moeten taggen.

 

Gevolgen van de drukte op Facebook

Facebook wordt steeds drukker en voller, aangezien er steeds meer mensen en bedrijven deel gaan nemen aan dit platform. Hierdoor was het ook al een tijdje zo dat je vaak veel te veel oninteressante posts van bedrijven voorbij zag komen op je tijdlijn. Sterker nog…mijn persoonlijke tijdlijn bekijk ik vaak niet meer. Het kost me teveel tijd om er doorheen te scrollen.

Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat je meer je best moet doen om op tijdlijnen te verschijnen als je een bedrijf hebt! Op die manier worden ondernemers gedwongen om interessante content te maken. Om na te denken over de dingen die ze plaatsen. Is het alleen maar om een reactie uit te lokken, dan ga je afgestraft worden, omdat je bereik omlaag gaat.

Een tijdje geleden verscheen er een interessant artikel over de vormen van content die Facebook gaat afstraffen. Ik vind vooral de vorm waarin je mensen laat taggen vrij irritant!

 

De regels

Iets wat me ook irriteert en wat met mij vele anderen ook irritant vinden is like-en- winacties waarbij je moet taggen en/of een pagina moet liken. DIT MAG NIET EENS! Als ik ondernemers dit vertel, is het standaardantwoord: ‘Maar iedereen doet het.’ Ja dus? Als je betrapt wordt heb je een probleem en kan het zelfs zo zijn dat je van Facebook geblokkeerd wordt. En dan?

Dan kun je niks meer met Facebook. Je kunt dan zelfs niet meer adverteren, terwijl dit echt zorgt voor de grootste resultaten voor je bedrijf (als je weet wat je doet tenminste).

Op de HAVO had ik een klasgenootje, die spiekte tijdens het examen. Had ik dat dan ook moeten doen? Had ik dan ook het risico moeten lopen om mijn examen niet te halen, omdat ik betrapt werd? Zij werd toch ook niet betrapt?

Naast het feit dat je niks hebt aan paginalikes van mensen die alleen maak liken om te kunnen winnen, zul je veel mensen tegen je in het harnas jagen, omdat je hun tijdlijn vervuilt. Is dat hoe je bekend wil staan? Is dat wat je met je branding wil bereiken?

Over like-voor-een-like gesproken… Ook zoiets irritants. Het heeft TOTAAL GEEN ZIN! Tenzij je met elkaar afspreekt om ook altijd een reactie te geven als je iets van elkaar tegenkomt op je tijdlijn. Ik had al eens een video opgenomen over de schadelijkheid van een-like-voor-een-like. Hier kun je het terugkijken.

 

Wat werkt wel?

Maar wat dan wel? Wat is wel leuk voor je volgers? Wat stoort niet? Dat is een vraag die velen bezighoudt. Morgen begint de GRATIS challenge ‘Maak 31 Facebookposts in 5 Dagen’, waarin je hier veel meer over gaat leren.

Je gaat leren wat interessant is en hoe je de interactie aan kunt gaan met jouw volgers. Aan de eerste editie deden meer dan 800 mensen mee. Nu meer dan 500. Ben jij er ook bij? Hier lees je er meer over en kun je je aanmelden.

Je krijgt direct na aanmelding de eerste mail binnen, zodat je je alvast voor kunt bereiden op de opdrachten van morgen! Morgen kun je je niet meer aanmelden.

Heb jij een vraag, comment of gewoon een leuke reactie? Laat het hier dan achter!

Leave A Response

* Denotes Required Field