Zichtbaarheid voor ondernemers

Zichtbaarheid

Zichtbaarheid

Inmiddels heb ik al meerdere artikelen over zichtbaarheid geschreven.  Dat heeft een reden. Als ondernemer, moet je nu eenmaal zichtbaar zijn! Ben jij niet zichtbaar, dan zullen klanten jou niet vinden. En zonder klanten…

Op de één of andere manier blijft de zichtbaarheid toch wel een dingetje voor veel ondernemers. Vaak roept het angsten op of weerstanden. Ook kan het vragen oproepen. Ondernemers gaan twijfelen aan zichzelf, want wie zit er nou op hun te wachten? Ze zijn vaak niet overtuigd van hun eigen waarde. De waarde die ze kunnen leveren aan hun klanten.

In dit artikel wil ik dieper ingaan op het zichtbaarder maken van jezelf en je bedrijf. Ik wil je laten zien hoe je zichtbaarder kunt worden en de voordelen met je doornemen. Ook zal ik ingaan op de nadelen die je kunt ervaren en hoe weinig die er eigenlijk toe doen.

Zichtbaarheid is een belangrijk onderdeel van je marketing. Als jij weerstand voelt tegen marketing en sales, is het artikel  ‘ Waarom Marketing en Sales niets met Snelle Jelles en Gladde Verkooppraatjes te maken hoeft te hebben’ waarschijnlijk interessant om even te lezen!

 

Voordelen zichtbaarheid

Op het moment dat je zichtbaar bent, zul je minder energie besteden aan het krijgen van klanten. Je hebt meer tijd om er voor ze te zijn. Het is niet zo dat je niks meer hoeft te doen aan zichtbaarheid, maar op een gegeven moment weet je allemaal wat je kunt doen en doe je de dingen automatisch. Je bent je schaamte, angsten, twijfels en onzekerheden voorbij. Juist door het gewoon te gaan doen en steeds een stapje verder te gaan. Op je eigen tempo en je eigen manier!

Je zult meer klanten krijgen. Simpelweg, omdat ze je nu kunnen vinden. Ze weten wie je bent en waar je voor staat. Je hebt kunnen bouwen aan een relatie met de potentiële klanten en ze zullen relatief snel in een fase komen waarop ze je gaan vertrouwen.

Het kost je minder geld om klanten te krijgen. Als jij worstelt met zichtbaarheid en vooral klanten krijgt door af en toe eens te adverteren, kost dit je geld. Ben jij actief op social media, blog jij regelmatig en verstuur jij een nieuwsbrief, dan weten mensen jou al te vinden en zul je minder hoeven te adverteren op het moment dat je iets wilt verkopen.

Je werkt aan een expertstatus. Als jij mensen goed kunt helpen, zullen mensen dingen van je aan gaan nemen. Je expertstatus groeit! Hierdoor zul je weer meer potentiële klanten aantrekken, die ook eerder geneigd zijn iets bij je te kopen.

 

Nadelen zichtbaarheid

Door zichtbaarder te worden, word je sneller opgemerkt en zullen mensen een mening over je hebben. Die mening kunnen ze gaan ventileren op een manier die niet altijd prettig is. Dat is de voornaamste reden waarom ondernemers niet altijd naar buiten durven treden. In mei had ik hier al eens een blog over geschreven.

Als je eenmaal zichtbaarder wordt, zul je zien dat de opmerkingen en oordelen uiteindelijk wel meevallen. Dan vraag je je vaak af waarom je je hierom had druk gemaakt. Voor de rest zie ik eigenlijk geen nadelen aan zichtbaar zijn. Tenminste…op het moment dat je meer klanten wilt krijgen.

Ik heb zelf het programma ‘Zichtbaar Worden En Blijven In 52 Weken’ gecreëerd, waarmee ik ondernemers help om zichtbaarder te worden, zodat ze meer klanten krijgen. Inmiddels heb ik een aantal deelnemers dat het te druk heeft gekregen om nog aan het programma mee te doen. Deze ondernemers zitten inmiddels zo vol klanten, dat ze weinig tijd over hebben. Maar of dit een nadeel is?!

Klik trouwens even op de link van het programma voor een ‘no-brainer’ aanbod!

Marloes Bottenberg

Voordat ik aan dit online programma begon, had ik 3 klanten en was op zoek naar een manier om mijn potentiële klanten te bereiken. Nu ben ik 16 weken bezig, heb ik veel geleerd en veel nieuwe klanten en aanvragen binnen! Ik ben momenteel zelfs zo druk, dat ik soms geen tijd meer heb voor het online programma!


De investering was het voor mij echt waard. De kosten had ik er zelf al snel uit! Ik ken mijn klanten nu en ik weet hoe ik ze kan bereiken. Voor iedere ondernemer die zichtbaarder wil worden en meer klanten wil krijgen, raad ik dit online programma aan!


 feeling grateful.



Marloes Bottenberg, één op één bewind

Hoe word je zichtbaarder?

Wil jij net als Marloes zichtbaarder worden? Dan is het zaak om te gaan onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Op welke social media kanalen houden ze zich op en in welke groepen zijn ze aanwezig? Vervolgens kun je gaan onderzoeken wat ze bezig houdt en het contact met ze opbouwen. Natuurlijk moet jij dan ook op die plekken jezelf gaan laten zien! Hier kun je trouwens een artikel lezen met allerlei gratis tools voor ondernemers. Sommige daarvan zijn heel geschikt om te werken aan je zichtbaarheid!

Social media

Begin niet direct te vlammen op alle denkbare kanalen. Je moet iets vinden wat je gemakkelijk vol kunt houden. Begin dus op één kanaal zichtbaar te worden en bouw dit langzaam uit! Je kunt beter op één kanaal heel consistent aanwezig zijn dan op meerdere kanalen dan weer wel en dan weer niet. Voordat potentiële klanten daadwerkelijk klant worden, moeten ze je leren kennen, aardig gaan vinden en gaan vertrouwen. Vertrouwen wordt lastig als je niet op gezette tijden op komt dagen!

Bloggen

Mijn allerbeste tip is eigenlijk om direct met bloggen te gaan beginnen! Op deze manier bouw je ook aan een website die gezien gaat worden op Google. Hoe relevanter en waardevoller jouw blogs, hoe hoger je zult gaan scoren in de zoekmachines. Inmiddels is het ook zaak om redelijk lange artikelen te plaatsen. Er wordt momenteel heel veel geblogd en nu wil Google graag artikelen van 1000-1500 woorden zien!

Als dat je niet lukt, laat dat je dan niet weerhouden van het bloggen. Het is namelijk niet alleen goed voor Google, maar ook voor je expertstatus. Bovendien kun je links naar je blog ook weer op social media verspreiden! Op die manier heb je ook daar weer content voor.

Creëer een klantmagneet

Mensen die op jouw website komen, komen er in principe niet snel terug. Het is zaak om met zoveel mogelijk bezoekers een band op te kunnen bouwen. Om deze reden is het handig een klantmagneet te maken. Dit is een document, video, audio, …. die mensen door het achterlaten van hun e-mailadres van jou krijgen. Als jij een e-mailadres hebt, kun je gaan mailen en blijf je in hun gedachten. Hier kun je een artikel lezen over het creëren en ‘verkopen’ van je klantmagneet. 

Ook bij het mailen is het belangrijk dat je dit op gezette tijden doet. Mail je te weinig, dan kan het zomaar zijn, dat mensen niet meer weten dat ze zich ervoor hebben ingeschreven en schrijven ze zich uit van je lijst!

Offline zichtbaarheid

Ook offline zijn er allerlei manieren om zichtbaar te worden. Denk hierbij aan netwerkmeetings, beurzen, trainingen, events, lezingen, open coffees, etcetera. Zorg ervoor dat je visitekaartjes verzamelt van geïnteresseerden. Dan houd jij namelijk de regie. Je kunt ze vragen of ze jouw klantmagneet willen ontvangen of op jouw lijst willen komen te staan. Thuis zet je ze er ook direct op. Eventueel mail je ze nog even een bevestiging dat je ze op je lijst hebt geplaatst.

 

Jaarprogramma

Wil jij meedoen aan het jaarprogramma ‘Op Naar Meer Klanten’ dat in oktober start? Een jaarprogramma waarin, naast alle elementen die bij het ondernemen horen, mindset een hele grote rol speelt? Klik dan even op de link van het jaarprogramma voor meer informatie!

 

Heb jij een vraag, comment of gewoon een leuke reactie? Laat het hier dan achter!

7 Comments

  • Bart

    Reply Reply 28/06/2017

    Je stelt dat – indien men te weinig mailt – het gevaar bestaat dat mensen zich niet meer herinneren waarover het gaat en zich terug uit schrijven.
    Het tegendeel is echter ook waar: mail je teveel, bestaat het gevaar ook dat mensen zich weer uitschrijven. (Irritatie)

    De juiste balans vinden is dus Key.
    Overigens mooi artikel!

    • Sjira

      Reply Reply 28/06/2017

      Daar heb jij dan weer gelijk in Bart! Dank je wel voor je aanvulling en je compliment!

Leave A Response

* Denotes Required Field